Eerste indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Silke Slaghuis - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Silke Slaghuis - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Silke

20 April 2018 | Tanzania, Arusha

Het werd weer tijd voor een post! Wat heb ik de laatste twee weken allemaal uitgespookt in het verre Tanzania?

Watervallentrip
Lekker met de meiden en Alec naar de watervallen op Mount Meru. Een lange hete weg door het dorp naast Arusha en een flinke tocht de berg op. '20 minuten lopen'. Tijdens de tocht door het dorp joinden steeds meer lokale kinderen en jongeren zich bij onze groep. Aan de hand van de assertiviteitsmethode opgedaan tijdens onze Do4Africa assertiviteitstraining vroegen we hen vriendelijk om weg te gaan. Waarom lopen ze toch allemaal met ons mee? We zijn tenslotte 'Wazungus' (het meervoud van blanke). 40 minuten later belanden we bij een klein huisje op de berg dat een bedrijf blijkt te zijn dat ons naar de watervallen zal begeleiden. Na het betalen van 10dollar p.p. mochten we twee jongeren uitzoeken die ons konden begeleiden naar de watervallen. Een grote inkomst voor hen. Dit zou hun beiden ongeveer 1 dollar opleveren als fooi. In elk geval hadden we het antwoord op onze eerdere vraag.
Na twee kalme wat oudere jongens te hebben uitgekozen vervolgens we onze weg de jungle in. De klim begint met een smalle weg het regenwoud in recht naar beneden via een glad glibberig afdalinkje met enkele houten takken aan de kant als leuning. Wij gaan dan ook wat ondernemen in het regenseizoen.
Apen slingeren aan de overkant van de klif en mooie rode met zwart getinte vogels pronken met hun veren op de takken. Na 10 minuten afdalen en een val van een van de medeafdalers zijn we bij een riviertje. Een tocht door een intens groene canyon vol dieren en een fris riviertje. En uiteraard de jongeren die ons nog steeds volgen.
We kwamen uit bij een enigsins kleine waterval maar te midden van een 40 meter hoge conyon. Een mooi plekje om een boterham te nemen en een groepphoto te maken.

Uitgaan in Tanzania
Op zaterdag avond naar La Patio. Met ruim14 blanken gaan we naar een lokale tent waar met name veel internationale mensen komen en enkele lokalen. Een paar drankjes later en een potje polen, ben ik al gauw opzoek naar mijn bril, die na een schijnbeweging van een jongen ergens in de bosjes is beland. Oh oh. Na veel bosjes te zijn doorlopen, twee biertjes, en het tweemaal te hebben opgegeven hebben we hem dan toch gevonden! Geslaagde avond.

Mountainbiketrip
Naar Lake Manyara vertrekken we om 9 uur ''s ochtends in een bus met 10 mensen. Een mountainbiketour door een lokaal dorp en een notionaalpark. Vele bavianen en blue monkelen spotten en een aantal kilometer verder komen we bij het lake aan. Enkele vissers halen hun boten uit het water en kletsen met elkaar. Na wat grappen en blof varen we enkele minuten later met zn allen verdeeld over twee visserboten het meer op. Een erg mooie plek en een mooi tocht om te maken. Een wandeltocht, een hele tocht terug door het dorp. Om kennis te maken met de lokale cultuur kregen we ene lunch bij een lokale familie en maakten we nog een stop bij een lokaal houtkunstenaarbedrijg. De Masai die daar houtwerken maken met houd, messen en as.
Om af te sluiten een tour en proeverij bij een lokaal banaanbierbedrijf. Niet mijn smaak maar toch leuk om te proeven.

De Hotspring
Ook 2h uur verderop liggen de hotsprings. Dit is een mooie warmwaterbron temidden van het regenwoud. We begonnen met een tocht met de hoop een paar krokodillen te spotten en kwamen daarbij door een verlaten kamp van de Duitsers uit 1935. Ook een sluisenbouwwerk kwamen we tegen. Op de terugweg ebben we wat geluncht bij de hopsten, een gebakken ei met wat aardappel. Daarna heeft de rest heelrijk gezwommen en heb ik 2h in de auto gewacht met wat later bleek een voedselvergiftiging en een licht koortsje.
Alsnog een erg leuke ag gehad met de mensen.

• 08 Mei 2018 - 03:14

Marijke Tijhuis:

Silke.wat leuk om zo je belevenissen in tanzania te lezen. En wat een andere wereld. Ik ben ook erg benieuwd naar je belevenissen verder in het ziekenhuis.. Het klinkt als een groot avontuur. Goed hoor.!! Ik lees graag het vervolg!!!!!